Πριν από λίγες μέρες, σε μία εκδήλωση, είχα μια σύντομη συζήτηση με μια κοπέλα. Της έπεσαν κάποια χαρτιά στο πάτωμα, τη βοήθησα να τα μαζέψει και αυτή ήταν η αφορμή της γνωριμίας μας. Μου είπε ότι εργαζόταν εθελοντικά για την εκδήλωση, και για άλλες εκδηλώσεις που γίνονταν μέσα στις γιορτές, επειδή δεν είχε πουθενά αλλού να πάει αυτές τις μέρες. Μεταξύ άλλων, μου είπε ότι δεν έχει φίλους, δεν πιστεύει πολύ στον εαυτό της και νιώθει ότι έχει χάσει το νόημα της ζωής. Την παρηγόρησα όσο καλύτερα μπορούσα στη διάρκεια της 10λεπτης συνομιλίας μας, λέγοντάς της ότι η εθελοντική της δράση είναι πολύ σημαντική και κάνει τη διαφορά. Με αγκάλιασε ζεστά, της έδωσα την κάρτα μου και ελπίζω να έρθει σε επαφή μαζί μου γιατί έχω τόσα πολλά να μοιραστώ μαζί της.

Ξέρω πολύ καλά πως είναι να νιώθεις μόνος, κουρασμένος, απογοητευμένος, Ξέρω πως είναι να μην έχεις κανέναν να μιλήσεις, να αισθάνεσαι ότι διαρκώς αγωνίζεσαι. Το έχω βιώσει κι εγώ στο παρελθόν.  Αυτό με ενέπνευσε να γράψω αυτό το κείμενο σήμερα, για όλους όσοι νιώθουν κουρασμένοι να αγωνίζονται για να βρουν την ευτυχία.

Μπορεί κι εσύ να αγωνίζεσαι, να είσαι πληγωμένος, να νιώθεις μοναξιά, εξάντληση, ίσως και απελπισία. Πως κινητοποιείς τον εαυτό σου όταν νιώθεις ‘νικημένος’; Πως κλείνεις τις πληγές σου όταν νιώθεις ότι δεν υπάρχει ελπίδα; Πως επικοινωνείς και συνδέεσαι με τους άλλους ανθρώπους όταν νιώθεις ‘μικρός’ ή ‘λίγος’ για να βγεις εκεί έξω;

Θέλω να ξέρεις ότι δεν είσαι μόνος, ακόμη κι αν νιώθεις έτσι. Και δεν είναι ότι μόνο εγώ καταλαβαίνω αυτό που περνάς – κάθε άνθρωπος σε αυτόν τον πλανήτη, έχει νιώσει ακριβώς τα ίδια με σένα, σε κάποιο άλλο κοντινό ή μακρινό σημείο της γης. Γιατί εμάς τους ανθρώπους, μας συνδέουν τα συναισθήματα και οι εμπειρίες.

Μπορώ να δω τη ζωή αλλιώς;
Λυπάμαι πολύ που δεν μπορώ να αφανίσω τον πόνο που ίσως νιώθεις. Μπορώ όμως, σίγουρα, να σου προσφέρω μια άλλη προοπτική, μέσα από τέσσερις ερωτήσεις που κι εμένα με βοήθησαν να δω τη ζωή αλλιώς σε τέτοιες δύσκολες μέρες. Είναι ερωτήσεις που συχνά χρησιμοποιώ και στις συνεδρίες μου για να βοηθήσω τους coachees μου να ξεπεράσουν διάφορες μορφές παρόμοιου πόνου.

1. Ποιες προσδοκίες που ανέπτυξες στο παρελθόν, κρατάς απεγνωσμένα ακόμη και σήμερα;

Το να απελευθερωθεί κανείς από τις προσδοκίες, είναι γενικά μια πολύ καλή ιδέα. Αν έχεις λίγες προσδοκίες, σπάνια θα απογοητευτείς. Φυσικά, κάτι τέτοιο δεν είναι πολύ εύκολο να γίνει. Γιατί, ακόμη και τότε, ενδέχεται να περιμένεις να γίνουν σεβαστές οι αξίες σου, ίσως να μην περιμένεις κάποια πράγματα να συμβούν στη ζωή, ίσως, ακόμη, να θεωρείς ότι οι περισσότεροι άνθρωποι είναι καλοπροαίρετοι. Όσες προσδοκίες αφήσεις πίσω σου, τόσο καλύτερη θα είναι η ζωή σου.

Αλλά τι συμβαίνει όταν κάποιες προσδοκίες είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με κάποιο γεγονός από το παρελθόν μας; Τι γίνεται όταν, υποσυνείδητα, περιμένουμε κάτι που δεν συνέβη ποτέ, όσο κι αν προσπαθήσαμε, αλλά εμείς μένουμε κολλημένοι σε αυτό;

Ήρθε η ώρα να το αφήσουμε πίσω…Ναι. Και αυτό, δεν σημαίνει ότι ξεχνάμε το παρελθόν, ή τα παρατάμε. Σημαίνει ότι πλέον έχουμε τη σοφία και τη δύναμη να ζήσουμε στο παρόν. Σημαίνει ότι μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε την εμπειρία του παρελθόντος για να ζήσουμε καλύτερα στο παρόν. Τώρα, είναι η κατάλληλη στιγμή για να “αποδεχτούμε” τη ζωή μας όπως είναι. Τώρα, είναι η κατάλληλη στιγμή για να κατανοήσεις, ότι και οι πιο δύσκολες εμπειρίες, τα πιο απροσδόκητα εμπόδια, είναι οι ευκαιρίες που σου δίνει η ζωή για να μάθεις και να λειτουργήσεις διαφορετικά, προς όφελός σου.

2. Για ποιο πράγμα θα μπορούσες να είσαι θετικός σήμερα, αν πραγματικά ήθελες να είσαι θετικός; 

Η θλίψη είναι, απλά, ένα συναίσθημα. Και όπως συμβαίνει με τα περισσότερα συναισθήματα, μπορείς να τα επιλέξεις. Ναι, ακούγεται υπερβολικό, αλλά έτσι είναι. Πραγματικά, μπορείς, απολύτως συνειδητά, να επιλέξεις τον τρόπο που αισθάνεσαι. Αν θέλεις να δείχνεις χαρούμενος, μπορείς να το κάνεις. Αν επιλέξεις να δείξεις λυπημένος, μπορείς να το κάνεις

Το να χαμογελάς είναι μία επιλογή, δεν είναι ένα θαύμα. Και το να χαμογελάς, είναι μία επιλογή που σε κάνει να νιώθεις και να ζεις καλύτερα. Αυτή η απλή πράξη, το να χαμογελάσεις, στέλνει ένα σήμα στον εγκέφαλο, και το σώμα ακολουθεί εκκρίνοντας ενδορφίνες. Αυτό έχει πολλάκις μελετηθεί από δεκάδες ψυχολόγους, που ασχολούνται με τη θετική ψυχολογία και έχει συζητηθεί πολλές φορές  και ευρέως.

Αλλά, φυσικά, ακόμη και αν κάνεις αυτήν την επιλογή, η θλίψη μπορεί να παραμείνει ένα μέρος της ζωής σου. Η θλίψη, είναι μια φυσική απάντηση – αντίδραση σε μια δυσμενή συνθήκη. Και εγώ είμαι η τελευταία που θα ποινικοποιήσω οποιοδήποτε συναίσθημα. Θα έλεγα, μάλιστα, ότι η θλίψη είναι ένα ωραίο συναίσθημα, αν έχει μία σύντομη διάρκεια. Το κλειδί είναι να τοποθετήσεις τα πράγματα σε μια προοπτική και στη συνέχεια να αλλάξεις προοπτική όταν χρειάζεται να προχωρήσεις.

Όταν η ζωή δεν λειτουργεί με τον τρόπο που θέλεις, νιώθεις ότι δεν έχεις τίποτε, ότι τίποτε δεν γίνεται.  Αυτό δεν είναι αλήθεια. Τα “θέλω” μας, συχνά συγκρούονται με την πραγματικότητα της ζωής. Βρες, την ισορροπία ανάμεσα στο “σχεδιάζω” και το “συμβαίνει”, στο “προσμένω” και στο “αποδέχομαι”.  Δούλεψε γι’ αυτά που θέλεις, αλλά μην είσαι διαρκώς στην ‘αγωνία’ να βρεις το ακόμη καλύτερο ή το τέλειο, κάθε δευτερόλεπτο. Να είσαι πρόθυμος να χαλαρώσεις και να βιώσεις αυτό που η ζωή σου προσφέρει αντί να προγραμματίζεις κάθε λεπτό. Μπορεί αυτό που συμβαίνει να μην είναι αυτό που θέλεις, αλλά αυτό που χρειάζεσαι τώρα. Ζήστο και βρες το θετικό.

Μια πρόσφατη επιστημονική μελέτη έδειξε ότι γιατροί με θετική διάθεση είχαν μεγαλύτερη διαύγεια, με αποτέλεσμα πιο ακριβείς διαγνώσεις – ενώ η ίδια μελέτη δείχνει ότι  πωλητές με θετική σκέψη επιτυγχάνουν 50% υψηλότερες πωλήσεις σε σχέση με πωλητές που έχουν ουδέτερη διάθεση, μαθητές που σκέφτονται αισιόδοξα περνούν πιο εύκολα τις εξετάσεις, από συμμαθητές τους που είναι ουδέτεροι ή σκέφτονται απαισιόδοξα. Αυτό καταδεικνύει ότι το μυαλό μας είναι ένα πολύτιμο “μηχάνημα” που αποδίδει καλύτερα όταν οι σκέψεις μας είναι θετικές.

Κάνε στον εαυτό σου αυτό το δώρο σήμερα. Βάλ’τον στη ροή της θετικής διάθεσης!

3. Ποιο νόημα δίνεις στις προκλήσεις της ζωής;

Ακόμη και αν γίνεις θετικός, η ζωή θα σου προσφέρει απλόχερα προκλήσεις. Αλλά, το πως αισθάνεσαι για τη ζωή, δεν έχει να κάνει με το τι σου συμβαίνει κάθε μέρα, αλλά με το νόημα που δίνεις εσύ σε αυτό που συμβαίνει. Αυτό το νόημα που επιλέγεις να δίνεις, αυτό καθορίζει την ποιότητα της ζωής σου.  Και μπορεί να μην το γνωρίζεις, αλλά το υποσυνείδητο δίνει μια αρνητική έννοια και χροιά σε οποιαδήποτε δυσκολία, σε ό,τι μικρό ή μεγάλο μας ενοχλεί.

Όταν κάτι συμβαίνει που διαταράσσει τη ζωή σου (μια ασθένεια, μια απώλεια, κάτι που σε πληγώνει), τείνεις να σκεφτείς ότι τώρα ήρθε το τέλος ή η αρχή; Αν κάποιος σου κάνει ένα σχόλιο, μια παρατήρηση, νιώθεις ότι σε προσβάλει, ότι μαθαίνεις από αυτόν ή ότι νοιάζεται για σένα;  Όταν εμφανίζεται ένα πρόβλημα, το εκλαμβάνεις ως τιμωρία ή ως πρόκληση; Ή ίσως ως ευκαιρία;

Δίνοντας διαφορετικό νόημα σε ό,τι συμβαίνει στη ζωή, η ζωή μπορεί μεταμορφωθεί. Αλλάζοντας μόνο τον επίκεντρο της προσοχής μας, η ζωή μπορεί να πάρει διαφορετική τροπή.

Πάρε, λοιπόν, μια βαθιά ανάσα και θυμίσου: Νόημα = συναίσθημα, συναίσθημα = δύναμη.  Επίλεξε με σοφία και σύνεση. Μάθε να εντάσσεις τις προκλήσεις στη ζωή και να βρίσκεις το θετικό τους και ο δρόμος για να πας μπροστά θα είναι πάντα εκεί.

4. Τι είναι αυτό που δεν θέλεις να ξέρουν οι άλλοι για σένα σήμερα;

Μην ντρέπεσαι να το σκεφτείς. Αυτό που πιστεύουν οι άλλοι για σένα δεν σε καθορίζει. Αυτό που βλέπουν ή νομίζουν οι άλλοι είναι η αντανάκλαση των δικών τους πιστεύω και του τρόπου τους να βλέπουν τον κόσμο. Και ξέρω ότι συχνά, η γνώμη των άλλων υπαγορεύει τις πράξεις μας. Εμείς, οι ίδιοι, αγνοούμε αυτό που είμαστε και ευθυγραμμιζόμαστε με τις αντιλήψεις των άλλων, για να μην μας απορρίψουν.

Τι θα γινόταν, όμως, αν για λίγο επικεντρωνόσουν σε αυτό που είσαι πραγματικά. Στο πως εσύ βλέπεις τον εαυτό σου;
Τώρα είναι η κατάλληλη στιγμή για να ξεκινήσεις μια θετική συνήθεια. Να είσαι 100% πιστός στις αξίες σου και στα πιστεύω σου. Να μην ντρέπεσαι ποτέ για αυτό που θεωρείς ότι είναι σωστό να κάνεις.

Να, ένας τρόπος για να το κάνεις. Γράψε τα 5-10 πράγματα που είναι σημαντικά για εσένα, σε ότι αφορά στη συμπεριφορά, στο χαρακτήρα και στον τρόπο που βλέπεις τη ζωή. Για παράδειγμα:  Τιμιότητα/ Αξιοπιστία/ Αυτοσεβασμός/ Αυτοκυριαρχία/ Συμπόνια / θετικότητα.

Έχοντας αυτή τη λίστα ως σημείο αναφοράς, θα είσαι σε θέση να επιλέξεις κάθε φορά τον τρόπο που θα ανταποκριθείς σε ό,τι συμβαίνει στη ζωή σου. Ακούγεται απλοϊκό, αλλά σκέψου ότι οι περισσότεροι άνθρωποι αντιδρούν στα γεγονότα, χωρίς να δώσουν το χρόνο στον εαυτό τους να αναλογιστούν τι είναι σημαντικό.

Κλείνω με μία σκέψη. Αυτό που φέρνει πόνο στη ζωή δεν είναι αυτό που συμβαίνει σήμερα. Αλλά η λύπη και η αγανάκτηση, ο θυμός και η απογοήτευση από όλα αυτά που συνέβησαν χθες. Ο φόβος και η αγωνία για το τι θα φέρει το αύριο.

Αναρωτήσου, λοιπόν, τι θα αλλάξει αν είσαι ΕΔΩ, ΤΩΡΑ;
Και κάνε το καλύτερο που μπορείς σήμερα.

Και να φτιάξεις μια ΚΑΛΗ ΧΡΟΝΙΑ!

 

Κάθε μέρα έχεις μια μοναδική ευκαιρία.
Να γίνεις η καλύτερη εκδοχή σου!

the-new-me-coaching-program_web