Την Παρασκευή 3 Ιουνίου, συμμετείχα στο ICF Coachathon, τον 1ο Μαραθώνιο Coaching για Καλύτερη Ζωή, που διοργανώθηκε από το παράρτημα της Νο1 Διεθνούς Ομοσπονδίας Coaching, το ICF Greece Chapter, δηλαδή, το Σωματείο Επαγγελματιών Coaches στην Ελλάδα. Πραγματοποίησα ένα workshop/ coaching game με τίτλο «Γίνε ο Coach σου για 1 ώρα», προκαλώντας άτομα, που δεν σχετίζονται με το επάγγελμα του coach, να ανακαλύψουν τη σοφία, την ομορφιά και τη δύναμη που έχουν μέσα τους, ώστε να εμπνευστούν τα συστατικά και τις προϋποθέσεις της καλύτερης ζωής.

Στη διάρκεια του workshop, συχνά άκουγα τη φράση “δεν έχω ιδέα τι να γράψω εδώ”…και αυτό με ενέπνευσε να μοιραστώ μαζί σας σήμερα, κάποιες απλές τεχνικές για να κάνουμε “επιλογές” και να λαμβάνουμε “αποφάσεις”, όταν “δεν έχουμε απολύτως καμία ιδέα για το τι να κάνουμε”, όταν είμαστε σε κατάσταση αβεβαιότητας.

Μερικές φορές η σωστή επιλογή είναι προφανής. Άλλες φορές, η λύση είναι λιγότερο εύκολη. Όταν είμαστε σε κατάσταση αβεβαιότητας συνήθως μπροστά μας υπάρχουν πολλές και μεγάλες δυνατότητες. Νιώθουμε ότι είμαστε σε ένα σταυροδρόμι, δεν ξέρουμε ποια κατεύθυνση να επιλέξουμε…ή ποια θα είναι η “σωστή”. Οι μεγάλες αποφάσεις στη ζωή, φέρνουν συνήθως μαζί τους και το φόβο.

Η ικανότητα να παίρνει κανείς δύσκολες αποφάσεις γίνεται μεγαλύτερη όσο αυξάνεται η εμπειρία.

Όταν είσαι σε αβεβαιότητα και δεν έχεις ιδέα τι να κάνεις, δοκίμασε αυτές τις τεχνικές:

1. Γνώρισε τις αξίες σου και ευθυγράμμισε την απόφασή σου με αυτές. Αν γνωρίζεις τις αξίες σου, μπορείς να κάνεις μια πιο σοφή επιλογή. Κάθε φορά που νιώθεις ότι έχεις “κολλήσει”, ανάτρεξε στις αξίες σου. Αν δεν έχεις σκεφτεί ποτέ ποιες είναι, αξιοποίησε την ευκαιρία για να κάνεις μία λίστα με αυτές και να καταγράψεις τι είναι σημαντικό για σένα. Μπορούν να γίνουν ένας πολύτιμος σύμμαχος και να σε βοηθήσουν να ξεπεράσεις το κενό που δημιουργείται σε μια στιγμή αβεβαιότητας.

2. Συγκέντρωσε περισσότερες πληροφορίες. Έχεις όλες τις πληροφορίες που χρειάζεσαι για να πάρεις την απόφασή σου; Πάρε το χρόνο σου και συγκέντρωσε όλα αυτά τα στοιχεία που θα κάνουν την επιλογή σου πιο σοφή. Επωφελήσου από κάθε πιθανή πηγή και γνώση.

3. Απόφυγε την αναποφασιστικότητα ως λύση. Υπάρχει μια διαφορά μεταξύ του να πάρεις το χρόνο σου για να αποφασίσεις και του να είσαι αναποφάσιστος. Αποφεύγοντας να πάρεις μια απόφαση, δεν είναι απόφαση. Είναι μάλλον μια επιλογή να βασιστείς στην τύχη, στις εξωτερικές συνθήκες, σε κάτι έξω από εσένα…στο σύμπαν, στη μοίρα σου. Όταν αποφεύγεις να πάρεις μια απόφαση, ουσιαστικά επιλέγεις να μην έχεις τον έλεγχο του μέλλοντός σου.

4. Συνεργάσου με έναν coach ή μέντορα. Ή ίσως με κάποιον άλλον που έχει αντιμετωπίσει παρόμοιο δίλημμα. Δώσε την ευκαιρία στον εαυτό σου να ακούσει κάποια συμβουλή, να ανακαλύψει τι έχει προτεραιότητα και σημασία να γίνει μέσα από μια σειρά ερωτήσεων. Απόφυγε να ακολουθείς κατά γράμμα τις συβμουλές των άλλων, που μπορεί να ήταν οι καλύτερες επιλογές που έκαναν για τη δική τους ζωή, στις συνθήκες που τις έκαναν. Άκου και κράτησε όσα μπορούν να βοηθήσουν εσένα να πάρεις τη δική σου απόφαση.

5. Χαλάρωσε! Ο εγκέφαλος λειτουργεί καλύτερα όταν είναι χαλαρός. Μια υπερβολική και στρεσογόνος κατάσταση φέρνει συνχά την αναστολή κάποιων ανώτερων λειτουργιών του εγκεφάλου. Οι καλύτερες ιδέες έρχονται όταν είμαστε διανοητικά ήρεμοι. Κάνε ένα αναζωγονητικό ντους και στη διάρκειά του, σκέψου τι είναι καλύτερο για σένα!

6. Ασκήσου! Η σωματική άσκηση μπορεί να αλλάξει τη χημεία μας και να προσφέρει μια νέα προοπτική. Πήγαινε στο γυμναστήριο για μία ώρα, απομακρύνσου από το θέμα που σε απασχολεί και μετά γύρισε ξανά σε αυτό. Μην εκπλαγείς αν κάποιες νέες ιδέες σου έρθουν στο μυαλό!

7. Επανεξέτασε τους στόχους σου. Τι σε βοηθάει να κάνεις τους στόχους σου πραγματικότητα; Ποια επιλογή; Αυτή η τεχνική μπορεί να γίνει ένας αποτελεσματικός τρόπος για να βρεις μια έξυπνη λύση. Κάνε μια λίστα με τους στόχους σου και σημείωσε τις πιθανές επιλογές-δράσεις σου. Ποια σε πάει πιο κοντά;

8. Δες τα μειονεκτήματα. Ίσως έχεις αρκετές επιλογές μπροστά σου με πολλά δυνητικά οφέλη. Στρέψε το βλέμμα σου τώρα στα μειονεκτήματα. Σκέψου τα πιθανά μειονεκτήματα κάθε επιλογής σου. Όταν δύο ή περισσότερες επιλογές έχουν τα ίδια δυνητικά οφέλη, η επιλογή με το μικρότερο ρίσκο ή κίνδυνο, είναι συχνά η καλύτερη.

9. Τι θα έλεγες σε ένα φίλο αν ήταν στην ίδια κατάσταση; Συχνά μας είναι πιο εύκολο να καταπιαστούμε με το “πρόβλημα” ενός φίλου, παρά με το δικό μας. Τι θα έλεγες σε μία ανάλογη περίπτωση; Αν κάποιος ζητούσε τη δική σου συμβουλή, ποια θα ήταν σε αυτό το θέμα; Η απόσταση και η παρατήρηση θα σε βοηθήσουν να κάνεις μια πιο σοφή επιλογή και να εμπιστευτείς τον εαυτό σου.

10. Κάνε διαλογισμό…ή προσευχή…ή αυτοσυγκέντωση. Η επιλογή είναι δική σου. Η ψυχική κατάσταση που δημιουργείται μέσω του διαλογισμού, προσευχής ή αυτοσυγκέντρωσης μπορεί να είναι εξαιρετικά εμπνευστική και δημιουργική. Σίγουρα, θα έρθεις σε καλύτερη θέση για να πάρεις μια απόφαση.

Όταν βρίσκεσαι σε δίλημμα ή νιώθεις αβεβαιότητα…ή έχεις κολλήσει και δεν ξέρεις τι να αποφασίσεις, μπορεί αρκετές επιλογές να σου φαίνονται ισοδύναμες. Χρησιμοποιήσε κάποιες από τις τεχνικές και αφού έχεις κάνει ό,τι μπορείς, πάρε την απόφασή σου.

Ακόμη και όταν δεν μπορείς να αποφασίσεις, ή δεν είσαι σίγουρος, πάρε μία απόφαση, κάνε μία επιλογή και μείνε σε αυτήν μέχρι να δεις αν λειτουργεί. Ακόμη και μια όχι τόσο σοφή απόφαση είναι συνήθως καλύτερη από καμία απόφαση.

Το να αναλαμβάνεις δράση μπορεί να δημιουργήσει μια διαφορετική προοπτική, να σου δείξει μια νέα προσέγγιση. Σε κάθε περίπτωση θα είναι ένα βήμα μπροστά.

Καλή επιτυχία!

 

Δες φωτογραφικά στιγμιότυπα από το workshop μου, “Γίνε ο Coach σου, για 1 ώρα”, που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του ICF Coachathon, εδώ