Το στρες προκαλείται από το γεγονός ότι είσαι “εδώ” ενώ θέλεις να είσαι “εκεί”. – Eckhart Tolle

 

Το άγχος και η ανησυχία έχουν πάρει διαστάσεις επιδημίας στον κόσμο που ζούμε.
Ανησυχούμε για το τι σκέφτονται οι άλλοι για εμάς.
Ανησυχούμε για το πώς κάνουμε τους άλλους να αισθάνονται.
Ανησυχούμε για το μέλλον.
Ανησυχούμε για το παρελθόν.

Ζούμε σε συνεχή ανησυχία για τα μικρά και τα μεγάλα, και αυτό το συνεχές άγχος επηρεάζει αρνητικά το σώμα, το μυαλό και την ψυχή μας.

Οι ανησυχίες μας, μοιάζει να παίρνουν τον  έλεγχο σε όσα εμείς δεν μπορούμε να ελέγξουμε. Θεωρούμε ότι το να ανησυχούμε θα μας απομακρύνει ή θα μας προστατεύσει από μία καταστροφή, ή θα μας βοηθήσει να λύσουμε το πρόβλημα. Ωστόσο, συχνά, αυτή η επιλογή φέρνει τα αντίθετα αποτελέσματα.

Έχεις παρατηρήσει ότι όταν βιάζεσαι να πας κάπου, στο δρόμο θα ανάψουν όλα τα κόκκινα φανάρια που συναντάς στη διαδρομή; Κάπως έτσι είναι.

Οι σκέψεις μας καθορίζουν τις εμπειρίες μας και αυτά που ζούμε. Μένοντας στο πρόβλημα, δεν μπορούμε να δούμε καμία λύση μπροστά μας. Το υπερβολικό στρες, αυξάνει τις πιθανότητες να πληγούμε από “συμπτώσεις” που μας επιβεβαιώνουν τις ανησυχίες μας, και έτσι αποκτάμε μια στρεβλή εικόνα για την πραγματικότητα.

Τώρα θα σκέφτεσαι… “ωραία τα λες”. Από τα λόγια στην πράξη, πολύς δρόμος. Είμαι εδώ για να κάνουμε το δρόμο πιο σύντομο. Σκέφτηκα και μοιράζομαι μαζί σου τέσσερις τρόπους για να σε βοηθήσω να μειώσεις το στρες και να χαλαρώσεις για να απολαύσεις τη ζωή:

1. Κάνε ένα πλάνο.
Δεν μπορείς να ελέγξεις τα πάντα σε αυτή τη ζωή. Ευτυχώς!
Μπορείς όμως να προετοιμάσεις τον εαυτό σου, γι’ αυτό που μπορεί να συβμεί, αν αυτό θεωρείς ότι θα σε βοηθήσει να μειώσεις το άγχος και την ανησυχία σου. Αν, για παράδειγμα, ανησυχείς τόσο πολύ για το μέλλον, ποιο σχέδιο μπορείς να ετοιμάσεις για να προετοιμαστείς για το χειρότερο σενάριο; Τι θα κάνεις αν οι μεγαλύτεροί σου φόβοι πραγματοποιηθούν;

Χμ…ναι, είναι λίγο περίεργο να μπαίνεις σε αυτή τη διαδικασία. Αλλά μόνο αυτός ο τρόπος υπάρχει για να “δράσεις”. Να γνωρίζεις και να κάνεις ένα πλάνο.  Αυτή η μέθοδος θα σε βοηθήσει να συνειδητοποιήσεις ότι πραγματικά μπορείς να εμπιστευτείς τον εαυτό σου και να σταθείς στο ύψος των περιστάσεων, όποιες κι αν είναι αυτές.

2. Ελαχιστοποίησε το χρόνο που εκτίθεσαι σε αρνητικές ειδήσεις.
Το να παρακολουθείς όσα συμβαίνουν στον κόσμο, δεν είναι λάθος. Αρκεί να γνωρίζεις την πηγή που εμπιστεύεσαι για την ενημέρωσή σου. Διαφορετικά, μπορείς να βρεθείς στο κέντρο μιας δύνης αρνητικότητας και φόβου. Πολλά “νέα” θα σε γεμίσουν με ανασφάλεια και θα σε μυήσουν στην αντίληψη ότι ο κόσμος είναι επικίνδυνος, ένα κακό μέρος για να ζεις.

Στρέψε το βλέμμα και σε άλλες ιστορίες. Θετικές. Από αυτές που εμπνέουν και που δείχνουν ότι ο κόσμος έχει και μία άλλη πλευρά, αυτήν της συμπόνιας, της αγάπης, της αλληλεγγύης, της καινοτομίας, της εξέλιξης. Εσύ επιλέγεις όσα ακούς.

3. Συζήτησε ή γράψε.
Η ανησυχία γεννιέται μέσα από την αντίληψη που έχουμε για μια κατάσταση. Όταν υπεραναλύουμε μια κατάσταση, το πιθανότερο είναι ότι θα προκύψει άγχος, το μυαλό μας θα ακολουθήσει μια πιο σκοτεινή διαδρομή, μια σπείρα που θα μας βυθίζει όλο και περισσότερο σε μια περιοχή μακριά από την πραγματικότητα και που θα δυσκολέψει την επιστροφή μας σε αυτή.

Συζητώντας αυτό που συμβαίνει με κάποιον που εμπιστεύεσεαι, ή γράφοντας γι’αυτό, ανοίγεις την πόρτα σε μια νέα προοπτική, σε μια νέα αντίληψη και στο ενδεχόμενο μιας ή περισσότερων λύσεων.

4. Εστίασε σε αυτό που μπορείς να ελέγξεις εσύ.
Αν ανησυχείς για κάτι που είπες, τι θα σκέφτεται κάποιος άλλος γι’ αυτό ή για εσένα, τι θα μπορούσε να συμβεί στο μέλλον, τι θα γίνει αν…είναι σίγουρο ότι προσθέτεις περισσότερη αγωνία και ανησυχία σε κάτι που δεν μπορείς να ελέγξεις, που σημαίνει, πρακτικά, περισσότερο άγχος για το νευρικό σου σύστημα.

Βάλε ένα τέλος σε αυτό το φαύλο-κύκλο.
Ξεκίνα να εστιάζεις σε αυτό που εσύ μπορείς να ελέγξεις. Στη δική σου συμπεριφορά, στο δικό σου τρόπο, στη δική σου επικοινωνία, στις δικές σου λέξεις, στον τρόπο που εσύ απαντάς. Στον τρόπο που εσύ μοιράζεσαι τα συναισθήματά σου. Στις δικές σου επιλογές. Αυτό, θα σε βοηθήσει να διαλύσεις τις ανησυχίες.