Τις τελευταίες εβδομάδες, οι περισσότεροι από εμάς νιώσαμε ότι έχουμε ήδη ζήσει την υπόλοιπη ζωή μας. Γίναμε μάρτυρες του μέλλοντός μας, μέσα από ‘καταστροφικά’ σενάρια και από ‘κρίσιμες’ ώρες. Θυμηθήκαμε, ξανά, τα τελευταία πέντε χρόνια…τις δυσκολίες που βιώσαμε και συνεχίζουμε, κι έτσι ανησυχήσαμε ακόμη περισσότερο.

Παρατηρώντας όσα συνέβαιναν, μια ερώτηση στριφογύριζε διαρκώς στο μυαλό μου. Πως θα ήταν η ζωή μας αν δεν βασανιζόμασταν από σκέψεις για το χθες και ανησυχία για το αύριο; Πόσες φορές έχεις πιάσει τον εαυτό σου να ζει έτσι; Πόσες φορές έχεις συνειδητοποιήσει ότι λείπεις από την ίδια σου τη ζωή; Από όσα σου συμβαίνουν τώρα;

 

Υπάρχει μόνο ένας τρόπος να ζούμε τη ζωή. Ζώντας το τώρα, ζώντας ό,τι συμβαίνει αυτή τη στιγμή.

Το μυαλό μας λειτουργεί διαρκώς αναλύοντας το παρελθόν, ψάχνοντας τα γιατί και προσπαθώντας να φανταστεί, να προβλέψει και να σχεδιάσει το μέλλον. Κι ενώ είναι, πράγματι ωφέλιμο να κατανοούμε το παρελθόν μαθαίνοντας από αυτό και να προετοιμάζουμε το μέλλον, το να συγκεντρωνόμαστε σε αυτό που συμβαίνει τώρα, μοιάζει να είναι ο μόνος δρόμος για να οδηγήσουμε τη ζωή μας σε ένα άλλο επίπεδο. Γιατί δεν μπορεί να υπάρξει κανένα αίσθημα πληρότητας, χωρίς επίγνωση και αντίληψη της κάθε στιγμής.

Πως μπορούμε όμως να ζήσουμε τη στιγμή και να είμαστε πραγματικά παρόντες στη ζωή μας;

Δοκίμασε 12 μικρά καθημερινά βήματα:

  1. Σταμάτα να ανησυχείς: η ανησυχία είναι ένας επισκέπτης που έρχεται μαζί με όλες τις σκέψεις για το μέλλον. Τι θα άλλαζε στη ζωή μας αν δεν ανησυχούσαμε για όλα αυτά που δεν έχουν συμβεί ακόμα; Πως θα ήταν αν συγκεντρωνόμασταν στο τώρα, σε αυτά που συμβαίνουν πραγματικά;
  1. Διώξε τη λύπη: νιώθουμε λύπη όταν σκεφτόμαστε το παρελθόν. Όταν αναλογιζόμαστε τα λάθη μας ή όσα δεν μπορέσαμε να κάνουμε. Το παρελθόν, όμως, έχει περάσει και δεν υπάρχει πια. Κι εμείς ξοδεύουμε ενέργεια για κάτι που δεν μπορεί να αλλάξει. Πως θα ήταν αφήναμε αυτές τις σκέψεις πίσω; για πάντα;
  1. Απενεργοποίησε τις ηλεκτρονικές συσκευές: τα κινητά τηλέφωνα, οι υπολογιστές και τα παιχνίδια αποσπούν, συχνά, την προσοχή μας από αυτό που συμβαίνει τώρα. Λίγος χρόνος μακριά τους θα μας δώσει τη δυνατότητα να θυμηθούμε ότι η ζωή είναι γεμάτη από απλές, μικρές ή μεγάλες, απολαύσεις και όχι μόνο φανταστικά ταξίδια, αποστασιοποιημένες επικοινωνίες και ειδήσεις.
  1. Όχι στο multitasking: κάνουμε ένα πράγμα τη φορά. Οι έρευνες δείχνουν ότι ο multitasking τρόπος εργασίας έχει πλέον ξεπεραστεί ως μη αποτελεσματικός και παραγωγικός. Το single-tasking είναι ο τρόπος να είμαστε παρόντες στη στιγμή και να συγκεντρωνόμαστε σε αυτό που θέλουμε να κάνουμε.
  1. Πέταξε όλα τα περιττά: πόσα από τα πράγματα που αγοράζουμε τα έχουμε πραγματικά ανάγκη; πόσα από αυτά που κρατάμε τελικά γίνονται βάρος; Η απόκτηση και συγκέντρωση πολλών πραγμάτων, φέρνει συμφόρηση τόσο στο φυσικό μας περιβάλλον όσο και στο μυαλό μας. Αν δεν χρειαζόμαστε κάτι, αποφασίζουμε να απαλλαγούμε από αυτό.
  1. Συγχώρεσε: μόνο ένας υποφέρει όταν κρατάει κακία για κάτι που έγινε. Εσύ. Ο θυμός μάς αιχμαλωτίζει στο παρελθόν και μας αποσπά την προσοχή από όλα τα σημαντικά που συμβαίνουν τώρα.
  1. Προχώρησε αργά και με νόημα: η βιασύνη φέρνει άγχος. Δίνουμε στον εαυτό μας το χρόνο που χρειαζόμαστε για να συγκεντρωθούμε και να απολαύσουμε αυτό που γίνεται αυτή τη στιγμή.
  1. Άκου: όταν κάποιος μας μιλάει, είμαστε εκεί; Ας δώσουμε όλη την προσοχή μας σε αυτά που μας λέει και ας προσπαθήσουμε να συμμετάσχουμε στη συζήτηση με όλο μας το είναι.
  1. Παρατήρησε τον εαυτό σου και το περιβάλλον: μόνο 5 λεπτά, για κάθε ώρα που περνάει. Παρατηρούμε τον εαυτό μας και ό,τι υπάρχει γύρω μας. Όσα βλέπουμε, όσα ακούμε, όσα μυρίζουμε και όσα αισθανόμαστε. Είναι ένας απλός τρόπος για να επαναφέρουμε το μυαλό μας στη στιγμή και να το κρατήσουμε εκεί.
  1. Φάε αργά και να απόλαυσε κάθε μπουκιά: τρώγοντας πιο αργά, απολαμβάνουμε περισσότερο το φαγητό μας. Επιπλέον, μειώνουμε την ποσότητα που καταναλώνουμε, που για πολλούς είναι και ζητούμενο στη διατροφή.
  1. Φτιάξε σοφά το πρόγραμμά σου: ένα πρόγραμμα γεμάτο υποχρεώσεις, χωρίς ανάσες, φορτώνει τη μέρα μας με άγχος και εξάντληση. Αποτέλεσμα; δεν μπορούμε να αφοσιωθούμε σε όσα θέλουμε να κάνουμε και το μυαλό μας τρέχει διαρκώς σε όσα έχουμε να κάνουμε ακόμα. Κάνοντας λιγότερα, ζούμε περισσότερο.
  1. Ανάπνευσε: βρες λίγο χρόνο, 2-3 λεπτά, απομονώσου, κάθησε αναπαυτικά, κλείσε τα μάτια και πάρε μερικές αργές και βαθιές αναπνοές. Άφησε τις σκέψεις και τα συναισθήματα να έρθουν και να φύγουν. Επικεντρώσου στην αναπνοή σου και παρατήρησέ τη σε όλο σου το σώμα. Η αναπνοή, είναι ο συνδετικός κρίκος μας με τη ζωή, όπως αυτή συμβαίνει αυτή τη στιγμή.

 

Οι σκέψεις για το παρελθόν και η ανησυχία για το μέλλον κλέβουν χρόνο από τη ζωή που συμβαίνει τώρα, τη μόνη ζωή που μπορούμε να ζήσουμε. Το να κολλάμε στο χτες και να αγχωνόμαστε για όσα θα έρθουν είναι μια συνήθεια.  Τι θα γινόταν, αν αλλάζαμε αυτή τη συνήθεια και δημιουργούσαμε στη θέση της μία καινούρια; Να ζούμε, δηλαδή, αυτό που μας συμβαίνει κάθε στιγμή; Να είμαστε παρόντες στη ζωή μας;